Ήσυχια „покой” безмълвие
Григорий Синаит ( 1265-1346) , обиколил Палестина , Синай и о-в Крит .Установява се в Парория
Богоозарение чрез мистична молитва и богоприобщаване - Θεορια .
Две степени на монашеско служене – праксис и теория .
Произведения на Григорий Синаит : Глави с акростих много полезни . Други глави.
Григорий Палама (1296-1359 ) в Атон .
Бог се разкрива чрез божествена енергия на творението си като лично божествено самооткровение .
Произведение на Григорий Палама : Изповедание на вярата .
Теодосий Търновски (1300-1363 ) , основава Килифаревския манастир . Ученик на Григорий Синаит. Събира ученици от България,Сръбско,Влашко и Унгария. Негови ученици са Евтимий и Киприан . Превежда на български „Глави с акростих много полезни”.
Евтимий Търновски (1320/30-1402г.) ученик на Теодосий Търновски. Още като монах на Атон изправял изопачените от невежи преписвачи текстове на българските църковни книги чрез сравнение с гръцките текстове . Установил правила за правопис. Тези изправени текстове минавали за образци в България , Влашко и Русия !
Писане по ЛЕПОТЕ – стремеж към съвършенство. Вярност към оригиналите не само по смисъл , но и по форма.
Негови произведения: Житие на Иван Рилски , Житие на Иларион Мъгленски , Житие на Петка Търновска , Житие на Филотея.
Киприян(1330-1406) ученик на Теодосий Търновски . Заедно с Евтимий е на Атон. 1374г.заема длъжност в Цариград при патриарх Филотей и като негов пратеник заминава за Русия , за да направи църковно обединение на Киев и Москва в един духовен център. Става митрополит Киевски и на цяла Русия , но Алексей е Московски митрополит . 1390г. Става ВСЕРУСКИ митрополит . Прави реформа подобна на Евтимий.
Григорий Цамблак(1364-1420) учи при Евтимий , после в Атон и Цариград. Игумен на Дечанския манастир ,Сърбия . Изпратен 1401г в Молдова, проповедник в Сучава. 1406 тръгва за Москва при чичо си Киприян , който е Московски митрополит, но научава за смъртта му и се връща.
1414г. Става Киевски митрополит .
Оставя културно наследство в Русия,Сърбия и Молдова.
Константин Костенечки (1380-1431?) в Бачковския манастир иска да се учи от патриарх Евтимий , но последния вече е починал. Научава основите на реформата. Константин Костенечки бяга в Сърбия и там е приет от патриарх Никон и сръбския деспот Стефан Лазаревич в Бялград. Пътува до Палестина . Оставил трактат за правописа и Житие на Деспота Стефан.
02.12.2009 14:18
Поздрав!:)
gkowachew,ще се радвам да коментираш ! Аз допускам много грешки и бих си ги поправила , ако ги знаех! Така че кураж !
Струва си !
Ще си радвам да прочета повече за тази практика.Поздрави!:)))
Доколкото знам, тази практика е доста сурова...
Ето нещо, копнато от Уикипедия (дано не те повторя, че не помня всичко прочетено при теб):
Исихастите проповядват, че единението с Бога може да се постигне, когато човек успее да види Божествената светлина. Това се постига чрез особена исихастка практика. Тя включва поставянето на тялото в специално положение, задържане на дишането и непрекъснато повтаряне на Иисусовата молитва. По този начин човек постепенно достига до състояние на блаженство и в края на краищата съзира Божествената светлина - онази, която преди това били в състояние да видят само учениците на Иисус Христос.
Благодаря, Тони!
Исихастите са проповядвали, хората да не се съпротивляват на това което се случва.
Цял ден са си гледали в пъпа, размишлявайки как са дошли на тоя свят, чрез него.
2. бъди българин
3. geravna
4. zeravna
5. zeravna
6. virginia grotta
7. Виртуална библиотека
8. Къде сте
9. Песен за Нибелунгите
10. Войни на Тангра