Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.02.2023 16:36 - Левски , Ботев , Раковски , Вазов се родиха и израстнаха благодарение на своите майки !
Автор: panazea Категория: Видео   
Прочетен: 1817 Коментари: 2 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

От татковците зависи материалното благосъстояние ! Някои са били богати , други - по-беднички! От майките са наследили непоколебимия дух ! Затова възрожденците пишат стихове и пеят песни за майките си.

Освен теб, мале, никого нямам, ти си за мене любов и вяра;

Ти ме роди, но ти ми даде и светлото, що в теб блещеше,

ти и човека в мен създаде - ти два пъти ми майка беше!

 

ХАЙДУТИ

 

Баща и син

 

Я надуй, дядо, кавала,

след теб да викна - запея

песни юнашки, хайдушки,

песни за вехти войводи -

за Чавдар страшен хайдутин,

за Чавдар вехта войвода -

синът на Петка Страшника!

Да чуят моми и момци

по сборове и по седенки;

юнаци по планините,

и мъже в хладни механи:

какви е деца раждала,

раждала, ражда и сега

българска майка юнашка;

какви е момци хранила,

хранила, храни и днеска

нашата земя хубава!

  Майката на Левски Гина Кунчева е била твърда жена ! В палтото на Левски намират бунтовнически документи, Гина е разпитвана брутално от карловския мюдюрин. По негово нареждане е пускана в кладенеца на Иван Фурнаджиев, за да каже къде се крие синът ѝ. Давели са я !
Знаела е 200 народни песни и ги е пеела на децата си . Васил израства с благ характер и винаги пеел .

МАЙЦЕ СИ

Ти ли си, мале, тъй жално пела,

ти ли си мене три годин клела,

та скитник ходя злочестен ази

и срещам това, що душа мрази?

 

Бащино ли съм пропил имане,

тебе ли покрих с дълбоки рани,

та мойта младост, мале, зелена

съхне и вехне люто язвена?!

 

Весел ме гледат мили другари,

че с тях наедно и аз се смея,

но те не знаят, че аз веч тлея,

че мойта младост слана попари!

 

Отде да знаят? Приятел нямам

да му разкрия що в душа тая;

кого аз любя и в какво вярвам -

мечти и мисли - от що страдая.

 

Освен теб, мале, никого нямам,

ти си за мене любов и вяра;

но тука вече не се надявам

тебе да любя: сърце догаря!

 

Много аз, мале, много мечтаях

щастие, слава да видим двама,

сила усещах - що не желаях?

Но за вси желби приготви яма!

 

Една сал клета, една остана:

в прегръдки твои мили да падна,

та туй сърце младо, таз душа страдна

да се оплачат тебе горкана...

 

Баща и сестра и братя мили

аз да прегърна искам без злоба,

пък тогаз нека измръзнат жили,

пък тогаз нека изгния в гроба!


МАЙКА МИ

В рояка спомени свещени,

де моя дух сега се губи,

се твоят образ въжделени

духът ми, майко, среща, люби.

 

Ти люлката ми си люляла

със песни жалостно-упойни,

над мен по цели нощи бдяла

през мойте нощи безпокойни.

 

Под твоето крило растял съм,

наяквал съм под грижи мили,

от твойта реч и взор черпал съм

и радост, и духовни сили.

 

Душата ми от теб научи

да мрази, да обича страстно,

от твоята душа засучи

любов към всичко, тук прекрасно.

 

Ти ме роди, но ти ми даде

и светлото, що в теб блещеше,

ти и човека в мен създаде -

ти два пъти ми майка беше!

 

Христо Ботев - Познанството с Васил Левски

https://www.youtube.com/watch?v=WUQCzYxnM6o

 






Гласувай:
6



1. kvg55 - panazea,
20.02.2023 22:23
Да, присъствието на майката е изключително силно въздействащо в живота на Васил Левски, Христо Ботев и Иван Вазов.
За Георги Раковски не знам.
цитирай
2. panazea - Да , за тримата е много важно ! Раковски се възхищавал на вуйчо си Георги Мамарчев , заради когото си сменя името на Георги ! !
20.02.2023 22:29
kvg55 написа:
Да, присъствието на майката е изключително силно въздействащо в живота на Васил Левски, Христо Ботев и Иван Вазов.
За Георги Раковски не знам.

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: panazea
Категория: Технологии
Прочетен: 6885815
Постинги: 3990
Коментари: 11585
Гласове: 56441
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930