Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.02.2022 20:21 - Когато ни спираха тока
Автор: panazea Категория: Видео   
Прочетен: 1495 Коментари: 23 Гласове:
6

Последна промяна: 09.02.2022 20:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  И България приличаше на дискотека. Като няма ток , няма и парно . Помпите спират. Лягаме си  на голямото легло с децата, аз ги прегръщам , да ги топля и се завиваме. Навън става тъмно. Връща се мъжът ми от работа . Токът идва.  Навън по улицата децата викат Ура . Мъжът ми пита: Що сте си легнали толкова рано? - Какво да правим? Трябва някак си да преживеем .
По това време България продаваше евтиния си ток на съседите , пък ние стояхме на тъмно и на студено. В София в едни квартали имаше ток , в други нямаше , затова приличаше на дискотека. На следващата година имаше бум на бебета. Правопропорционална зависимост между липсата на ток и раждането на бебета. Останете си със здраве !
Панацея  




Гласувай:
6



1. noir - ~ N ~
09.02.2022 20:49
От това време имаше и виц:

Английско семейство вечеря и детето пита:

-- Тате, какво е това да има режим на тока?

-- Това, татковото, е да гледаме телевизия на свещи.
цитирай
2. panazea - Всъщност аз си бях доволна с мъжа ми и децата .
09.02.2022 21:10
noir написа:
От това време имаше и виц:

Английско семейство вечеря и детето пита:

-- Тате, какво е това да има режим на тока?

-- Това, татковото, е да гледаме телевизия на свещи.

Справяхме се въпреки всичко !
И сега съм доволна. Момчетата пораснаха , имат си семейства и сега се радваме с мъжа ми на внуци .
цитирай
3. blog13 - цитат: "По това време Бълг...
09.02.2022 21:10
цитат: "По това време България продаваше евтиния си ток на съседите ,пък ние стояхме на тъмно и на студено. "

Т.е. това означава, че сте се греяли на ток. Щом сте стояли на студено, поради спрения ток, значи сте се греяли на ток. И даже от изречението излиза, че цяла България се е греяла на ток.

Би ли ни казала в такъв случай, колко киловата бяха всичките ви отоплителни уреди по това време, които явно са работили само по 12 часа в денонощието (режимът беше: 2 часа има, 2 часа няма - нали така).
И което явно е било голям проблем за една или най много две зими, общо за не повече от шест месеца - т.е. през останалото време, въпросните отоплителни уреди за бачкали по повече от 12 часа в денонощието (айде да не е 24 часа в денонощието).
цитирай
4. blog13 - Всъщност аз си бях доволна с мъжа ми и ...
09.02.2022 21:15
panazea написа:
Всъщност аз си бях доволна с мъжа ми и децата


Слушахме черните станции по Вефо. Всичките в къщи. В една стая, в която гореше печката. На газов фенер прочетох НАСЛЕДНИКЪТ ОТ КАЛКУТА. И не си спомням да съм чел друга книга. Може да е имало и още некоя. Всеки случай, времето на дискотеката явно не е било много.
цитирай
5. panazea - Не четеш ! Не се греехме на ток !
09.02.2022 21:24
Имахме парно , но помпите на парното се задвижват с ток !
Всичките ти разсъждения се основават на някакви твои предположения , които не са верни.
Аз съм го написала , но няма кой да го чете:
Като няма ток , няма и парно . Помпите спират.
Понятно!
цитирай
6. panazea - Наследникът от Калкута ми е любима книга
09.02.2022 21:25
и съм я чела 10 пъти.
Времето на дискотеката беше дълго. Сигурно не си спомняш.
цитирай
7. kvg55 - panazea,
09.02.2022 23:00
Отоплявах се на електричество и мръзнех като куче.
цитирай
8. panazea - Значи си спомняш ?
09.02.2022 23:30
kvg55 написа:
Отоплявах се на електричество и мръзнех като куче.

Апартаментите ни бяха без комини !
Нямаше как да си сложим кюмбета!
Сега пак искат да продаваме навън евтиния си ток .
Хитреците да прекупуват и препродават тока , докато стане десетократно по-висок. И да хрантутим по веригата всички шмекери , близки до Киро и Асен ?
Да изхвърлим кюмбетата ! И как ще я караме?
Хората на газ плачат ! Сметките им 600-700лв.
Напомня ми времето , когато Симеончо ни оправи .
цитирай
9. blog13 - Имахме парно, но помпите на парното ...
10.02.2022 10:27
panazea написа:
Имахме парно , но помпите на парното се задвижват с ток !
Всичките ти разсъждения се основават на някакви твои предположения , които не са верни.



Предположенията ми са, че поголовно по онова време се греехме на ток, щото цената беше 2 стотинки за киловат дневна и една нощна.
Също така предполагам, че в къщи имахме електрически отоплителни уреди общо 4 киловата. В комшиите положението беше подобно.

И всичкото това нещо са "някакви мои предположения, които не са верни" - т.е. това не съм го виждал много пъти с очите си, а съм го сънувал.

Пропуснал съм, дето казваш че в твоя случай помпите са на ток. Но съм виждал много апартаменти през соца (щото аз съм в къща с двор) и в тях имаше електроуреди. Сметката за ток на семейство през соца, при цена на тока 2 ст. дневна и 1 нощна за 4 киловата отоплителни уреди, работещи по 12 часа в денонощието е 4 Х 2 (слагам дневната цена, въпреки че не е редно) = 8 ст./час Х 12 = кръгло лев на ден Х 30 дена = 30 лева.

Т.е. да ти обясня - по време на дискотеката всеки е имал възможност да продължи все така да се грее на ток.

НО по това време, в София и някои други градове, където имаше централно отопление, то си беше хептем без пари. Е - аз не съм бил облагодетелстван от тая още по-голяма евтинийка, до която имаха достъп само гражданите на блоковете е големите градове. И въпреки това, ти правя сметка за отопление на ток, която е евтина. И която пак беше възможна, въпреки дискотеката.

И всичкото това нещо, разбира се съм го сънувал.
цитирай
10. blog13 - Отоплявах се на електричество и ...
10.02.2022 10:30
kvg55 написа:
Отоплявах се на електричество и мръзнех като куче.


Ти си човекът, който ще ни каже, предполагам, колко киловата общо бяха електроуредите за отоплението ти в къщи по онова много страдално време, когато си могъл да се грееш на ток само по 12 часа в денонощието.
цитирай
11. blog13 - Между друтото, аз и тогава, като и ...
10.02.2022 10:38
Между друтото, аз и тогава, като и сега, спя през зимата на отворен прозорец. Особено тогава, а също и сега, взимам редовно студен душ (4 градуса е водата през зимата). По онова време, ставах в четири, първо взимах студен душ, после тренировка, на училище, след това кратка почивка и малко четене, след това няколко часа тренировка - точно тогава тичах всеки ден по тридесет километра - 15 нагоре до надм. вис. 1550 метра, и след това още толкова до базовия лагер (в къщи) на 430.
Един път си спомням, как в една февруарска снежна виелица, както си тичам по пътя в планината и срещам няколко мъже, някакви шефове ще да бяха. Те спускат от планината, облечени в анураци и разни такива неща. Аз съм с едно тънко поло и отгоре анцуг, без шапка и ръкавици. Температурата - минус 20. И един от ония като ме виде, и ме почна "Къде си тръгнал бе, ти знаеш ли къде отиваш, ще загинеш, тва е планина?" и т.н. Понеже ме гледа че съм ученик, малък съм не разбирам. Само дето аз съм си вкъщи - всеки ден съм на тая пъртина. А той се появи от някъде инцидентно и повече не го видях.

Та така със студа. Ти викаш, си мръзнал повече от мене, предполагам.
цитирай
12. panazea - 9. blog13
10.02.2022 10:48
Прав си ! Токът беше 2ст. на kVh.
Плащахме около 10 лв. на месец за готвенето , прането .
Къпането беше от теца. За парно и топла вода плащахме 30 лв.
Билетчето беше 6 ст.
Аз като инж. получавах бруто 114лв. Мъжът ми 120лв.
Да ни завиждаш е доста провинциално.
Ние си знаем , как си изгледахме децата.
Бях на 25 г. инж. с две деца и мъж !
Ако помислиш по-дълбоко , ще разбереш , че нарочно ни деляха на столица и провинция , на работници и селяни .
Нарочно ни противопоставяха.
Аз съм родена в София , но си взех мъж от Пазарджик.
И моята колежка си взе мъж от Лом.
Ние си взимахме най-доброто от цяла България , защото във вузовете беше цветът на нацията , а това са най-добрите от цяла България!
Разбра ли къде ти е сбъркано мисленето?
Ние в София нямаме предубеждение към хората от провинцията.
Важно е да са качествени !
Вие имате предубеждения към нас!
Ясна ли съм?
Когато си промениш мисленето и ти се разшири кръгозорът , ела и ми се обади !
Ще ти кажа: Браво !
Защото сме един народ и е глупаво да се цепим !
цитирай
13. blog13 - и съм я чела 10 пъти. Времето на ди...
10.02.2022 10:48
panazea написа:
и съм я чела 10 пъти.
Времето на дискотеката беше дълго. Сигурно не си спомняш.


Времето на дискотеката беше една или максимум две зими - ти не си спомняш. Зимите бяха особено студени. Поради това именно потреблението на ток беше голямо (щото, както ти припомням, народът масово се грееше на ток). Другото беше, че се получи някаква не особено фатална авария (което също май бе във връзка и със студа). Третото беше, че България имаше договори за износ на ток, които тя все пак спази. А цената на тока за българите не мръдна. Отървахме се само с дискотека. Ако беше демокрация, въпросът щеше да бъде решен с двойно повишение на цената на тока. Това по-ли ти харесва?
цитирай
14. blog13 - Аз като инж. получавах бруто 1...
10.02.2022 10:55
panazea написа:

Аз като инж. получавах бруто 114лв. Мъжът ми 120лв.
Да ни завиждаш е доста провинциално.


Дори да ви завиждам, заплатите нямат нищо общо с провинцията и столицата. Щото през соца, съществуваха едни неразбираеми за днешните хора правила - те са от Ленин и Маркс - заплатата на бюрократите и хората на умствения труд да бъде по-ниска или равна на хората на физическия труд.
Поради тая причина, ако идеш да работиш в Кремиковци с договор за пет години, ти опрощават казармата и ти дават апартамент и софийско жителство. Плюс 500 лева заплата. И бояджиите взимаха към хиляда лева заплата. А инженерите без стаж - колкото казваш. Е баща ми беше зоотехник - малко по-гояма от твоята заплата е взимал, заради това че е имал стаж. И кво да ти завиждам в такъв случай.

Тва ти го припомням, а не би трябвало, щото трябва да си го знаеш.
Но си говоря преди няколко години с един младеж, дето си мисли че много знае. И му обяснявам, как средната заплата осемдесетте през соца е била 270 лева. И оня не му се вярва и се обажда на баща си да го пита. И баща му му казва - същото като това което ти казваш сега - почнал като млад специалист с малко над 100 лева заплата. И следователно, от гледна точка на младежа (дето го биех на плуване, набирания, кофички и т.н.- той ми беше колега спасител), щом вишистите са зимали по толко, значи работниците ептем. Да, ама не. Баща му му се оплаква, ква му е болката, защото не може да се абстрахира от нея, чрез силата на ума. Поради което е субективен. А реалността тогава беше ясна. Заплатите на работниците се знаят. Могли сте и вие, да станете бояджии.

цитирай
15. panazea - 13. blog13 - и съм я чела 10 пъти. Времето на ди...
10.02.2022 11:04
Последното изречение ти е доста заядливо !
На мен не ми харесва такава демокрация , която ни наложиха насилствено !
Не ми вменявай мисли , които нямам.
Ние се превърнахме в колониална държава и сега е моментът да се освободим !
Виж канадците ! Виж украинците !
Аз се възхищавам на тези хора , които се борят за своята Свобода !
цитирай
16. blog13 - 1.
10.02.2022 11:10
panazea написа:

Ако помислиш по-дълбоко , ще разбереш , че нарочно ни деляха на столица и провинция , на работници и селяни .
Нарочно ни противопоставяха.
Аз съм родена в София , но си взех мъж от Пазарджик.
И моята колежка си взе мъж от Лом.
Ние си взимахме най-доброто от цяла България , защото във вузовете беше цветът на нацията , а това са най-добрите от цяла България!
Разбра ли къде ти е сбъркано мисленето?
Ние в София нямаме предубеждение към хората от провинцията.
Важно е да са качествени !
Вие имате предубеждения към нас!
Ясна ли съм?
Когато си промениш мисленето и ти се разшири кръгозорът , ела и ми се обади !
Ще ти кажа: Браво !
Защото сме един народ и е глупаво да се цепим !


Е аз едва ли ще ти кажа Браво, щото виждам, че след глупостите, дето ги наговори, няма да ме разбереш.
Но въпреки това, ще ти обясня.
Като първо, никой не ни е делил тогава на софянци и провинция умишлено. Делението иде от битието. Което и тогава и сега, определя съзнанието. А битието иде от прехвърлянето на ресурсите към центъра на йерархията. От там иде по-високия стандарт в центъра. Това е така тогава, както и сега. Но сега е в по-голяма степен. Т.е. в София работната заплата днес е много по-голяма от останалата България. А София не е България.
Съответно, в Западна Европа е още по-голяма работната заплата.

През комунизма разликата между София и България беше малка. Но я имаше. Нямаше начин - София беше близо до върха на йерархията. Това прехвърляне на ресурси към върха е именно йерархически ефект, за когото постоянно говоря. И то е в основата и причината за ПРОЦЕСЪТ НА ПРОИЗВОДСТВОТО НА КАПИТАЛА (т.е. така се казва 1ви том на Капиталът на Маркс - но според него, свободният пазар бил причина).

Следствието от процеса на производството на капитала (т.е. от високия стандарт на живота в София и З. Европа) е процесът на урбанизция - движение към големите градове (а всъщност тва е движнеие на хората към центъра/капитлала/високият стандарт на живота).
цитирай
17. blog13 - 2.
10.02.2022 11:18
Та гледай значи, къв е целият процес! Първо имаш прехвърляне на ресурси, което по същество е данък, чрез чиста заповед, към върха на йерархията. От там иде постепенното увеличение на стандарта на живота колкото по-близо към центъра на географията живееш.
А на следващ етап почва една перманентна емиграция на хора към тоя център. Т.е. това е урбанизационния натиск.

През соца, разликата между София и провинция беше малка. А имаше и бариера за емиграцията, заради жителството. Но тая бариера не беше абсолютна и пропущаше. Същата функция изпълняваше и Желязната Завеса.
Но времената се промениха. Сега бариерата почти напълно отпадна. А за да има компенсация, разликата в стандарта стана голяма. Защото това е счетоводен баланс - приходно разходен.

... Да и във вузовете е бил цветът на нацията. Говориш отново за времето на соца, когато нещата не бяха до такав степен сбъгясани (като днес). Но защо ли тоя цвят на нацията, не разбра как му скриха топката, как го изпързаляха и него, като поголовно го преквалифицираха на чистачи и миячи на чинии. И защо ли, продължава все така да не вдева? Особено, след като аз му обяснявам просто - като за децата от 6 клас.
цитирай
18. panazea - 14. blog13 - Аз като инж. получавах бруто 1...
10.02.2022 11:21
Точно такава беше тенденцията , но
ние не се отказахме от професиите си.
Мъжът ми като инж. химик правеше такива опити , каквито другите не можеха и направи технология , която японците после му я откраднаха.
Руските генерали идваха в София , да видят как така , ние можем пък те не могат !
Ами така , трябва се акъл и похват !
Но разрушиха соца насилствено и всичко се разпадна .
А Горби беше най-големият предател!
Аз като инж. по елекроника се занимавах с новостите . Беше интересно. Всичко четехме на английски , защото нямаше време някой да ни превежда .
Не съжалявам нито за един ден от моята работа.
Всеки ден светът се променяше и ние с него.
Американците намериха наш чип в самонасочващите се ракети на руснаците над Ирак и взеха решение да ни унищожат , за да нямат конкуренция.
В това се състоеше рИформата! Унищожение на промишлеността и селското стопанство.
И след като цяла България е потърпевша от договорите на големите ,
не виждам смисъл помежду си да се караме !
Трябва да будем като юмрук срещу нашите унищожители!
И това , че разпръснаха младежта из Света в търсене на препитание.
И че нямат възможност младежите да се женят и да отгледат своето потомство.
Има дълбоки причини и те са привнесени от вън.
Аз бях на 25г.,мъжът ми на 27г. и,ахме две деца и някакво си живеехме!
В професионалната област обаче се развихме , защото имахме Условията!
Следване и Работа!
Което сега младежите нямат.
Затова смятам , че младежите сега живеят по-зле , от колкото ние на младини !
цитирай
19. blog13 - Последното изречение ти е доста ...
10.02.2022 11:29
panazea написа:
Последното изречение ти е доста заядливо !
На мен не ми харесва такава демокрация , която ни наложиха насилствено !
Не ми вменявай мисли , които нямам.
Ние се превърнахме в колониална държава и сега е моментът да се освободим !
Виж канадците ! Виж украинците !
Аз се възхищавам на тези хора , които се борят за своята Свобода !


Докато ми говориш ескцентрично, т.е. акцентирайки на това колко са важни твоите чувства, които ти трябва систематически да чистиш от главата си, ако искаш да можеш да мислиш обективно - докато действаш по тоя начин, няма как да ми докажеш, че си разумна жена.

Да гледам канадците, да гледам марсианците. Аз гледам кво е положението тука. Щото тия от западна Европа и САЩ (също и канадците) са богати, защото ни крадат нас - или както казваш съвсем правилно, ние сме колония - ама тяхна колония. И ако ние трябва да ги гледаме тях, това означава, да ги направим тях колония на България и да ги крадем ние тях.

И сега остава, да ни кажеш, как практически да го направиме това, от местоработното си положение, на което се намира всеки от нас. Можеш ли? Направи ли го? Не.

А аз го направих. Тука, в тоя блог ти обясних и на тебе. Но и ти не разбра. И все още никой не вдева? Предложил съм нещо, аргументирано неопровержимо. И нещо, което е лесно. Предложих ви вече няколко ударни начина, по които можете да направите нещо, само като си мръднете пръстчето пред компа. Но вие не щете. Защо не щете? Защото не можете да разберете, че това е работещия начин по който можете да промените нещо вие.
А защо не можете да разберете? Какво стана с цвета на нацията, с умните и красиви българи????
Няма ги - отидоха да мият чинии и да лижат задници на тия които им плащат.

цитирай
20. panazea - 16. blog13 - 1.
10.02.2022 11:31
Нарочно ни деляха !
Град и село . Цивилни и нецивилни.
Работници и учени.
Работници и селяни .
Знаеш ли колко ми беше брутната заплата 2019г.? 670лв.
Това са прехвалените високи софийски заплати. Поддържахме сървърите . Моите колеги взимаха даже по-малко. Извънредно добри компютърджии и добри хора !
Нямаха семейства и нямаха коли , защото не можеха да си позволят!
Изключително способни млади хора , които не можеха да си създадат семейство. И не защото не искаха . А защото нямаха възможност. Нощно време спяха в сървърното , за да поправят системите.
Така че няма да споря за заплатите. Слушаш тъпите статистики.
Само 13 души началници взимаха високи заплати! Верните ! Разбра ли?
цитирай
21. blog13 - Но разрушиха соца насилствено и ...
10.02.2022 11:35
panazea написа:
Но разрушиха соца насилствено и всичко се разпадна .


Задачата е за инженери. Защото обществено-политическият механизъм е инженерно съоръжение. Схващаш принципа му на действие и го подобряваш. Действай, а не се вайкай.

П.П. Бай дъ уей, моето мнение, продължава да бъде все така неизменно - когато разберете, всички ще дойдет при мене. Защото съм застанал на прохода на планината - тука е единственото място от което може да се премине. Аз ви викам, щото съм добронамерен. Вие не идете и продължавате да се опитвате да минете от там откъдето не може да се мине - а така, тренирайте. Това е тренировка на ума и тялото.
цитирай
22. blog13 - цитат:"Знаеш ли колко ми беше ...
10.02.2022 11:43
цитат:"Знаеш ли колко ми беше брутната заплата 2019г.? 670лв.
Това са прехвалените високи софийски заплати."

Знам, че в София отдавна е тесно. А в малките населени места, вече нема никой. Каквато и да е била твоята заплата, помисли, защо от цяла България се натискат да ходят и в София? Ще да е поради още по-ниските заплати в провинцията и поради това, че изобщо даже нямат заплати. Защото няма работа. А няма работа, защото организираното ядро на обществото, което е конролирано от върхушката прави така, че да няма работа. Прави го чрез организиран контрол, прави го дозирано, чрези институционализиране на фактически ликидационни съвети по места и месторабота - в общините. И инженерното съоръжение плаче да му бъде разбита схемата. И аз съм ви я разбил. Сега ви чакам да разберете. И да мръднете малко.

Не ми харесва, че се оплаквате. Даже и да сте стари баби, от оплкване полза нема.
цитирай
23. blog13 - Така че няма да споря за заплат...
10.02.2022 11:52
panazea написа:

Така че няма да споря за заплатите. Слушаш тъпите статистики.
Само 13 души началници взимаха високи заплати! Верните ! Разбра ли?


Слушам един бояджия, който ми скача самоуверено да ми обяснява, че нищо не разбирам от заплатите по време на соца. Той твърди, че през осемдесетте е зимал на месец осемстотин лева. И ми казва също, че тия в ДАПа са взимали над хиляда - даже 1500.

А средната работна заплата е статистика, да. Нея няма как да ми я каже някой бояджия.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: panazea
Категория: Технологии
Прочетен: 6841222
Постинги: 3990
Коментари: 11585
Гласове: 56403
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031