Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.10.2022 10:54 - Младата Еда - Видение на Гилви
Автор: panazea Категория: Тя и той   
Прочетен: 345 Коментари: 0 Гласове:
9


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Младата Еда

http://norroen.info/src/snorra/ 

Еда (исл. Snorra Edda) е произведение на средновековния исландски писател Снори Стурлусон, написано през 1222-1225 г. и замислено като учебник по скалдическа поезия. Състои се от четири части, съдържащи голям брой цитати от древни поеми, базирани на сюжети от скандинавската митология. 

Еда започва с евхемеристичен пролог и три отделни книги: Gylfaginning (около 20 000 думи), Skбldskaparmбl (около 50 000 думи) и Hбttatal (около 20 000 думи). Еда оцелява в седем различни ръкописа, датиращи от 1300 до 1600 г., с независимо текстово съдържание.

Целта на произведението е да предаде на съвременните читатели на Снори финеса на алитеративния стих и да улови значението на думите, скрити под много кенинги. 

Първоначално "Младата Еда" е известна просто като "Еда", но по-късно получава името си, за да се разграничи от "По-старата Еда". "Старата Еда"и "Младата" са свързани с много стихове, цитирани и от двете.

Пролог

Прологът преразказва християнската гледна точка за сътворението на света от Бога, за появата на Адам и Ева, както и за спасението на Ной. По-нататък се излага учението за три части на света: Африка, Европа и Азия. Скандинавските богове са описани като троянски воини, напуснали Троя след падането на града. Така Тор се оказва внук на Приам и син на Мемнон. От Тор до Один има 12 поколения. Один повежда народа си от Троя към Саксония (Саксколанд). Оттам той разширява властта си до Вестфалия (Vestfбl) и Франция (Frakland). След това Один отиде на север и завладя Рейдготланд, който сега се нарича Ютланд. Оттам той продължи и се установи в Швеция в района на Сигтуна. Извънземните започнаха да се наричат ​​аса. 

Видение на Gylvi (Gylfaginning)

Основна статия: Видение на Гилви

Крал Гилви отиде инкогнито в Асгард за знания. Там той се среща с асовете, появили се под имената High, Equal High и Third, от които научава за миналото и бъдещето на света. Разказва и за живота на боговете, техните подвизи и битки. Съдържа основните космогонични представи на древните скандинавци за раждането на света, създаването на небесния свод, небето, боговете и хората. Структурата на света е описана, по-специално, по-високата (световната ясен Yggdrasil, свързваща всички светове един с друг) и по-ниската (Хел - светът, разположен под царството на мъртвите) неговите граници.

Една от най-интересните истории е Ragnarok, смъртта на боговете (съдбата на боговете) и целия свят, след последната битка между боговете и хтоничните чудовища..

"Младата Еда" се състои от три части. Първата включва преглед на митологията, чийто основен източник, както се вижда от цитатите от поемите, е ръкописна колекция от песни, близка по съдържание до Старшата Еда, колекция от песни за героите и боговете на Скандинавска митология, приписвана както на Самунд Мъдри, така и на други автори. В Снори поетичните митове са обединени в цялостна система, която е представена под формата на диалог между „легендарния шведски крал” Гюли и върховния бог Один.

Втората част е посветена на обяснението на най-важните фигуративни метафори, "кенинг", възприети в поезията на древните скандинавци. Тук се разказват и легенди, станали основа за съответните метафори; например във връзка с „кенингите” за златото, песента за Зигфрид и съкровището на Нибелунгите. В ролята на поетични примери Стурлусон цитира най-известните произведения на скалдите от класическия период, които са достигнали до нас само на фрагменти.

Третата част съдържа описание на размерите и строфите, използвани от скалдите. Нарича се още метрика. В тази част е дадена "завесата", основната висша тържествена форма на хвалебствени песни в скалдическата поезия, която самият Снори пише в чест на крал Хакон и съдържа всички традиции, характерни за ранната поезия. Може да се каже, че всъщност това произведение илюстрира отношението към творчеството на последните скалди, което се формира под влиянието на променящите се културни и социални отношения на новата ера.

Както беше отбелязано по-рано, основата на "Младата Еда" е "По-старата Еда" - колекция, създадена през XIII век (написана около 1222-1223 г.). Анализът на езика и стила показва, че самият сборник се състои от песни от различни времена: от 9 до края на 12 век. Всъщност сборникът е съвкупност от произведения на неизвестни автори, запазени в устните предания. Повествованието в самите истории е митологично и морално поучително, понякога съдържа описание на героични битки.

Колекцията получава името си през 17 век от първия издател, исландеца Снори Стурлусон. За разлика от "Младата Еда" на Снори, която също се нарича проза, по-старата колекция от песни започва да се нарича "Старша Еда" или поетична. Тези два сборника са свързани с много стихове, цитирани и от двамата. Значението на думата "Edda" все още не е точно известно.

Ако сравним поезията на скалдите и песните на Еда, тогава по стил и съдържание първата е по-древен жанр на народната дидактика и епос, пряко свързан с древногерманската алитеративна поезия. Повечето от героичните песни на Еда датират по своя сюжет от епическата поезия на континенталните германци, докато митологичните песни нямат аналози сред германците и англосаксонците, най-вероятно защото тези народи са преживели по-ранно и по-дълбоко обръщане към християнството .

За да се установи специална индивидуалност на скандинавския фолклор, както в интерпретацията на традиционните, така и в развитието на нови сюжети, и в особеностите на стила на произведенията, сравнението на „Младата Еда“ и „Старшата Еда“ помежду си и с епическата поезия на другите германски народи го прави възможно. По-специално, в поезията на Еда може да се открои метричната форма, характерна за древните германски произведения - алитерация, но тук може да се види и строфичният дизайн, който отсъства сред германците на Запада.

Песните от митовете на Еда съдържат легенди и предания за боговете и уроци по светска мъдрост, трансформирани под формата на легендарни божествени инструкции. Формирани върху развита система от езически вярвания в митологията, те окончателно се оформят сред скандинавските народи по времето на викингите, но са дълбоко вкоренени в културата на древните германци.

Епичните истории, които се появяват сред такива континентални германци като готите, франките, бургундците по време на „великото преселение на народите“, са посветени на историите на Зигфрид, Ерманарик и Суанхилд, смъртта на нибелунгите и много други. Всички тези легенди са отразени в по-голяма степен в героичните песни на Еда. Но в песните можете да намерите и по-късни произведения от скандинавски произход, например „цикъла от песни за Хелги“, описващ морски набези, семейно отмъщение, любов между герой и Валкирия.

Видението на Гилви или Измамата на Гилви (староскандинавски Gylfaginning) е първата част от Младата Еда, написана от Снори Стурлусон около 1220 г., и непосредствено следва Пролога. Съдържа около 20 000 думи. Разказва за създаването и унищожаването на света на скандинавските богове и други истории от скандинавската митология.

Гилви беше крал на „земята, която хората сега наричат ​​Швеция“. Веднъж Гефион надхитри Гилви, отделяйки Зеландия от Швеция с помощта на бикове. Тъй като била от клана на Асите, Гилви се заинтересувала от тяхната мъдрост и отишла в Асгард. Там той се натъква на мъж, който го пита за името, а Гилви се представя като Ганлър. Гунлери е отведен при краля на тези места и така той се явява пред трима мъже: Висок, Същият на ръст и Трети. Gunlery задава въпроси и получава отговори. Върховният Бог се оказва Все-Отец (Alfцрr). След смъртта добрите хора се изкачват при него в Гимле, а злите отиват в Хел. Единствените съвременници на Всеотец са били ледени гиганти (hrнmюursum). Муспел се намираше на юг, в който Сурт живееше с огнен меч.

Нифлхайм формира полюса на студа, а Муспелхайм полюса на топлината. Имир се появи от взаимодействието на двата принципа. Той беше хранен с мляко от кравата Аудумла. Бури се появи на камъните от слюнката на крава и от това Бор, който се ожени за Бестла и роди Один. Синовете на Бор убиха Имир и смъртта му доведе до смъртта на всички ледени гиганти с изключение на Бергелмир. След това асата направиха света от тялото на Имир, подчертавайки средната част на Мидгард в него. Тогава първите хора Аск и Ембла са създадени от ясен и върба, на които асите дават жизненост (цnd), живот (lнf), ум (vit) и емоции (hrжring). В центъра на Мидгард е построен град Троя (Trуja), наричан още Асгард. Один управляваше там със съпругата си Фригга. Техният първороден бил Тор (Бsa-Юуrr). За разлика от Мидгард имаше Йотунхейм, където живееше Нарви. На изток от Мидгард расте Желязната гора (Jбrnviрr), в която великанките (gэgr) раждат йотуни и вълци (wargs). Фенрир ще расте от тях. Мостът Bifrцst води към небето от земята. Дори в тялото на Имир се навиха червеи, на които боговете дадоха разум и човешки вид - те станаха гноми (двергар).

Тогава Gunleri чува за световното дърво Yggdrasil. Изброени са имената на Один и двамата му синове Тор и Балдре, както и семейството на Ньорд. След това историята продължава за едноръкия Tyr (той е особено характерен за смелост: djarfleik) и подмладяващите ябълки на Idunn. Хеймдал е пазителят на боговете, който пази небесния мост Бифрост. Изброени са също слепият Ход, мълчаливият Видар, Ул, справедливият Форсети и коварният Локи, от когото тръгват чудовища в Йотунхайм. След това са изброени 14-те богини и пътуването на Тор до Утгард.

Една от най-новите е историята на Frб ragnarцkum, когато идва тригодишната зима Fimbulvetr и вълкът поглъща слънцето. Fenrir (Fenrisъlfr) ще бъде свободен, Jцrmungandr (Miрgarрsormr) ще кацне и Naglfar ще отплава. Смъртта на боговете обаче няма да е окончателна: Видар ще остане жив, Балдер и Ход ще се върнат от Хел. Livtrasir ще избяга от пламъците на Surt, а драконът Nidhogg ще продължи да поглъща труповете.

В крайна сметка целият дворец и неговите обитатели просто изчезват във въздуха и Гилви остава да стои пред празна земя.

След това се смята, че след като се върнал при своя народ, Гюлви преразказал историите, които бил чул. Вероятно с този метод Снори се е опитал да документира старонорвежката устна традиция, която вече изчезва по негово време, без да противоречи на християнските тенденции в съвременното общество.

Еда - Видението на Гюлфи
Gylfaginning, The deluding of Gylfi

https://www.youtube.com/watch?v=XmabiolE2yY
The entirety of Norse Mythology EP1 | Prose Edda | creation myth

https://www.youtube.com/watch?v=HQxsdXSDCsc
Vom Anfang der Welt  (eine Sage aus der Edda von Snorri Sturluson fьr Kinder und Erwachsene)
https://www.youtube.com/watch?v=WufiwaZlrek

Gylfaginning in Old English: Balder https://www.youtube.com/watch?v=bKW0BG1OjYU    










Гласувай:
9



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: panazea
Категория: Технологии
Прочетен: 6885409
Постинги: 3990
Коментари: 11585
Гласове: 56441
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930