Постинг
27.10.2010 12:52 -
Българският книжовен език
Автор: panazea
Категория: Технологии
Прочетен: 11324 Коментари: 40 Гласове:
Последна промяна: 04.11.2010 10:58
Прочетен: 11324 Коментари: 40 Гласове:
31
Последна промяна: 04.11.2010 10:58
Език прекрасен, кой те не руга
и кой те пощади от хули гадки?
ѣ и ѫ
В своята хилядолетна история нашият изстрадал език е претърпял многократни изтезания ! Ще ви разправя само за едно от тях , извършено след октомри 1944г , но замислено много по-рано .
През октомри 1944г. се назначава комисия , която да подготви проект за правопис .
Председател е писателят Димитър Николов - Осинин . В комисията влизат Л. Андрейчин , Ал. Балабанов , В.Василев, Ст. Попвасилев , Вл. Георгиев , Н. Джеров, Елин Пелин , Ст. Илчев , Г. Караславов , Ив. Леков , Ник. Лилиев , К. Мирчев , Ст. Младенов , К. Петканов , Хр. Радевски , Ас. Разцветников , Ст. Романски , Т. Самодумов , Ст. Стойков , Л. Стоянов , Т. Траянов , Ив. Хаджов , Г. Цанев , С. Чукалов .
Пръв застава срещу готвения погром върху АЗБУКАТА и правописа писателят Константин Петканов , той пише във в. "Мир" 26.10.1944 в статията " Правописът" :
" Правописът е една културна традиция , която подлежи само на усъвършенстване, но не и на опростяване...Българският език е баща на славянските езици и затова той на всяка цена трябва да запази връзката си със старославянския език..."
Тодор Павлов призовава властта да се намеси , за да не се бави правописната реформа .в.Отечествен фронт /30.11.1944/ в статията му" За правописната реформа ".
Константин Петканов пише /в."Изгрев", 17.12.1944г./
" Реакционно е да изнасилваш езика , за да го пригодиш към вкуса на неграмотните...
Култулно е само онова , което е една стъпка напред и което споява , а не разединява..."
В комисията има и други честни българи , като Елин Пелин , които са против реформата. Гласът им остава глас в пустиня .
На 21 февруари 1945г. правителството на Отечествения фронт приема "Наредба- закон за правописа " По силата на този закон от българската азбука се изхвърлят буквите ѣ и ѫ , символите на единството между източните и западните български говори и връзката със старобългарския език .
Неграмотниците , завзели властта , не можейки да се справят с граматиката , вместо да направят усилие да я научат , решиха да я свалят на своето ниво .
И във Вардарска Македония , подарена от великите сили на Титова Югославия , е извършен погром върху българската азбука. Това става на 7.6.1945г.
"Македонската азбука представлява адаптация на азбуката на Вук / съвременната сръбска азбука / Правописът е подобие на Вуковото указание " пиши што говориш ".
по статията на Петър Петров-Дочев
Кирилски знаци преди реформата
http://ivanchevski.grazhdani.eu/klaviatura.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Kyrillisch
http://deathmetalverses.blog.bg/politika/2010/11/01/pravopisina-reforma-oty-orficheskoto-obshtestvo.628149
http://boristodorov56.blog.bg/history/2010/05/23/klasicheska-starobylgarska-kirilica-9-11-v.549920?reply=1997679
http://monarchism.blog.bg/politika/2009/08/26/yiziiky-slovensiky.386162
http://silvaantonydon.blog.bg/politika/2010/05/24/amp-1123-nebesniiat-znak-na-bylgariia.550642
http://bnsbsl.blog.bg/lichni-dnevnici/2009/08/08/komunisticheskiiat-genocid-nad-bylgarskiia-ezik.376345
http://bgzemia.blog.bg/politika/2010/09/30/vryshtane-na-nebesniia-znak-quot-iat-quot-simvol-i-zashtita-.613562
http://bgzemia.blog.bg/politika/2010/10/01/priziv-kym-vsichki-koito-mileiat-za-bylgariia-i-bylgarskoto.614118
Скъпи приятели , ето защо аз искам да се възстанови стария български правопис !
Да си върнем свещените символи ѣ и ѫ
Това е което обединява Източна и Западна България .
Защото това е един целен език , един целен народ !
Да се премахне една неправда !
Нищо не е забравено , никой не е забравен !
С обич , Панацея !
и кой те пощади от хули гадки?
ѣ и ѫ
В своята хилядолетна история нашият изстрадал език е претърпял многократни изтезания ! Ще ви разправя само за едно от тях , извършено след октомри 1944г , но замислено много по-рано .
През октомри 1944г. се назначава комисия , която да подготви проект за правопис .
Председател е писателят Димитър Николов - Осинин . В комисията влизат Л. Андрейчин , Ал. Балабанов , В.Василев, Ст. Попвасилев , Вл. Георгиев , Н. Джеров, Елин Пелин , Ст. Илчев , Г. Караславов , Ив. Леков , Ник. Лилиев , К. Мирчев , Ст. Младенов , К. Петканов , Хр. Радевски , Ас. Разцветников , Ст. Романски , Т. Самодумов , Ст. Стойков , Л. Стоянов , Т. Траянов , Ив. Хаджов , Г. Цанев , С. Чукалов .
Пръв застава срещу готвения погром върху АЗБУКАТА и правописа писателят Константин Петканов , той пише във в. "Мир" 26.10.1944 в статията " Правописът" :
" Правописът е една културна традиция , която подлежи само на усъвършенстване, но не и на опростяване...Българският език е баща на славянските езици и затова той на всяка цена трябва да запази връзката си със старославянския език..."
Тодор Павлов призовава властта да се намеси , за да не се бави правописната реформа .в.Отечествен фронт /30.11.1944/ в статията му" За правописната реформа ".
Константин Петканов пише /в."Изгрев", 17.12.1944г./
" Реакционно е да изнасилваш езика , за да го пригодиш към вкуса на неграмотните...
Култулно е само онова , което е една стъпка напред и което споява , а не разединява..."
В комисията има и други честни българи , като Елин Пелин , които са против реформата. Гласът им остава глас в пустиня .
На 21 февруари 1945г. правителството на Отечествения фронт приема "Наредба- закон за правописа " По силата на този закон от българската азбука се изхвърлят буквите ѣ и ѫ , символите на единството между източните и западните български говори и връзката със старобългарския език .
Неграмотниците , завзели властта , не можейки да се справят с граматиката , вместо да направят усилие да я научат , решиха да я свалят на своето ниво .
И във Вардарска Македония , подарена от великите сили на Титова Югославия , е извършен погром върху българската азбука. Това става на 7.6.1945г.
"Македонската азбука представлява адаптация на азбуката на Вук / съвременната сръбска азбука / Правописът е подобие на Вуковото указание " пиши што говориш ".
по статията на Петър Петров-Дочев
Кирилски знаци преди реформата
http://ivanchevski.grazhdani.eu/klaviatura.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Kyrillisch
http://deathmetalverses.blog.bg/politika/2010/11/01/pravopisina-reforma-oty-orficheskoto-obshtestvo.628149
http://boristodorov56.blog.bg/history/2010/05/23/klasicheska-starobylgarska-kirilica-9-11-v.549920?reply=1997679
http://monarchism.blog.bg/politika/2009/08/26/yiziiky-slovensiky.386162
http://silvaantonydon.blog.bg/politika/2010/05/24/amp-1123-nebesniiat-znak-na-bylgariia.550642
http://bnsbsl.blog.bg/lichni-dnevnici/2009/08/08/komunisticheskiiat-genocid-nad-bylgarskiia-ezik.376345
http://bgzemia.blog.bg/politika/2010/09/30/vryshtane-na-nebesniia-znak-quot-iat-quot-simvol-i-zashtita-.613562
http://bgzemia.blog.bg/politika/2010/10/01/priziv-kym-vsichki-koito-mileiat-za-bylgariia-i-bylgarskoto.614118
Скъпи приятели , ето защо аз искам да се възстанови стария български правопис !
Да си върнем свещените символи ѣ и ѫ
Това е което обединява Източна и Западна България .
Защото това е един целен език , един целен народ !
Да се премахне една неправда !
Нищо не е забравено , никой не е забравен !
С обич , Панацея !
Английски език : Възклицателни изречения...
Английски език : Условно наклонение / Th...
Английски език : Пряка и непряка реч / D...
Английски език : Условно наклонение / Th...
Английски език : Пряка и непряка реч / D...
Следващ постинг
Предишен постинг
Интересна публикация, не съм съгласен с мнението на автора и. Самото съществуване на такава гледна точка и отношението на автора и все пак е повод за размисъл. Начина му на мислене всъщност илюстрира отношението което в много англоговорящи страни е довело до принудата да се питат как точно се изписват имената им.
цитирай
2.
анонимен -
Аз например лично нямам нищо против ...
27.10.2010 13:13
27.10.2010 13:13
Аз например лично нямам нищо против да се върнат...Но не мислиш ли, че това би затруднило доста голяма маса хорица и би създало проблеми...Не знам, ето например, предполагам, че около 70 % от българите понятие нямат за правилата на писане на пълен и кратък член, и не мисля, че Димо от Чепърлянци някога е чул, че след предлог например винаги се пише кратък член, а след форми на спомагателния глагол "съм" винаги пълен...Във време, когато те убиват за 2 лева, тези двата знака са излишно натоварване...но пак казвам, нямам нищо против това да се върнат, само си разсъждавам... :)
цитирайТи съгласен ли си да се променят имената на нашите възрожденци и писатели и техните книги да се пренаписват и изкълчват ! Разбираш ли ми идеята?
Аз не бих пренаписала стиховете на Ботйовъ и не бих се осмелила да го изкривявам . А ти?
цитирайАз не бих пренаписала стиховете на Ботйовъ и не бих се осмелила да го изкривявам . А ти?
Аз съм от поколението , родено след рИформата.
Обърни внимание на ятовата гласна. Тя съдържа кръст в себе си. Тя е общото между нас и другата България.
После измислиха фалшиви правила , кога се пише е , кога я .
Целта на моят постинг е да се обърне внимание върху насилието ,извършено върху българския език . Тенденцията на опростяване на езика продължава и все по-неграмотни ще ни учат на правилен български език !
цитирайОбърни внимание на ятовата гласна. Тя съдържа кръст в себе си. Тя е общото между нас и другата България.
После измислиха фалшиви правила , кога се пише е , кога я .
Целта на моят постинг е да се обърне внимание върху насилието ,извършено върху българския език . Тенденцията на опростяване на езика продължава и все по-неграмотни ще ни учат на правилен български език !
Английският език е смесица от народен германски , примесен с норвежки , Латински е говорило духовенството , френски - новите завоеватели Норманите . В началото са живяли бритите ,покорени от Латините , а после са нахлули англите , саксите и ютите , говорещи немски . После Кнут завладява северната част и я обединява с Дания , Норвегия и Швеция .
После норманите се заселват на френския бряг /Нормандия/ и се претопяват , започват да говорят френски .
Това си е сбор от много езици.
Българският език са го говорили и селяните и духовенството и болярите. Това е един език .
цитирайПосле норманите се заселват на френския бряг /Нормандия/ и се претопяват , започват да говорят френски .
Това си е сбор от много езици.
Българският език са го говорили и селяните и духовенството и болярите. Това е един език .
"Вслушал ли се е някой досега
в мелодьята на твойте звуци сладки?"
Голямо щастие е, че си имаме Дядо Вазов!
Нали и той е българин!
ДОСТОЕН!
Поискал с душа и слово и ние да се чувстваме така!
Затова продължава звънко да откликва в душите ни!
Сега и во веки веков!
Паметта е жива!
Народът ни никога няма да се откаже от нея!
Сърдечен поздрав за теб!:)
цитирайв мелодьята на твойте звуци сладки?"
Голямо щастие е, че си имаме Дядо Вазов!
Нали и той е българин!
ДОСТОЕН!
Поискал с душа и слово и ние да се чувстваме така!
Затова продължава звънко да откликва в душите ни!
Сега и во веки веков!
Паметта е жива!
Народът ни никога няма да се откаже от нея!
Сърдечен поздрав за теб!:)
7.
panazea -
Скъпа Ина , търсих стихът на Вазов Със стария правопис , но не го намерих !Благодаря ти , съкровище! Риформата действа и в нета!
27.10.2010 13:57
27.10.2010 13:57
inel379 написа:
"Вслушал ли се е някой досега
в мелодьята на твойте звуци сладки?"
Голямо щастие е, че си имаме Дядо Вазов!
Нали и той е българин!
ДОСТОЕН!
Поискал с душа и слово и ние да се чувстваме така!
Затова продължава звънко да откликва в душите ни!
Сега и во веки веков!
Паметта е жива!
Народът ни никога няма да се откаже от нея!
Сърдечен поздрав за теб!:)
в мелодьята на твойте звуци сладки?"
Голямо щастие е, че си имаме Дядо Вазов!
Нали и той е българин!
ДОСТОЕН!
Поискал с душа и слово и ние да се чувстваме така!
Затова продължава звънко да откликва в душите ни!
Сега и во веки веков!
Паметта е жива!
Народът ни никога няма да се откаже от нея!
Сърдечен поздрав за теб!:)
АКО ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ ОЩЕ НЕЩО - КАЖЕТЕ!
цитирайliliyanaandreeva написа:
АКО ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ ОЩЕ НЕЩО - КАЖЕТЕ!
Даже и в интернет действа негласна забрана , книги със стария правопис да не се допускат. Аз изкопирах старо българско Букварче от руски сайт .
Българските класици не можеш да намериш в оригинал . Преработени са !
Исках да изразя своята позиция и да обясня , че безкултурието в България е създадено съзнателно и с насилие отвън.
Благодаря за подкрепата!
panazea написа:
Даже и в интернет действа негласна забрана , книги със стария правопис да не се допускат. Аз изкопирах старо българско Букварче от руски сайт .
Българските класици не можеш да намериш в оригинал . Преработени са !
Исках да изразя своята позиция и да обясня , че безкултурието в България е създадено съзнателно и с насилие отвън.
Благодаря за подкрепата!
liliyanaandreeva написа:
АКО ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ ОЩЕ НЕЩО - КАЖЕТЕ!
Даже и в интернет действа негласна забрана , книги със стария правопис да не се допускат. Аз изкопирах старо българско Букварче от руски сайт .
Българските класици не можеш да намериш в оригинал . Преработени са !
Исках да изразя своята позиция и да обясня , че безкултурието в България е създадено съзнателно и с насилие отвън.
Благодаря за подкрепата!
Ще ти бъда много благодарна , ако ми намериш стар български документ в оригинал ! Признателна от все сърце ! Може би не си се замислял!
Е , аз съм се замисляла ! И когато намериш хубава българска библиотека , с книгите в оригинал , не фотокопие , ще бъда щастлива от това ! Истина ти казвам ! хайде , намери ми едно старо стихотворение на Ботйовъ , написано така , както авторът го е издавал. В очакване съм ! Или не си съгласен ,че безкултурието ни залива отвсякъде ? Щастливец си ти !
Въпросителните ти не ми вършат работа. Трябва ми сайт !
цитирайЕ , аз съм се замисляла ! И когато намериш хубава българска библиотека , с книгите в оригинал , не фотокопие , ще бъда щастлива от това ! Истина ти казвам ! хайде , намери ми едно старо стихотворение на Ботйовъ , написано така , както авторът го е издавал. В очакване съм ! Или не си съгласен ,че безкултурието ни залива отвсякъде ? Щастливец си ти !
Въпросителните ти не ми вършат работа. Трябва ми сайт !
12.
анонимен -
Голяма глупост
27.10.2010 15:49
27.10.2010 15:49
Някои търсят под вола теле и пишат само глупости.
цитирай"нА ТИ БУЛКА СПАСОВ ДЕН!"
ПАН, ВЪЗХИТЕН СЪМ ОТ ТВОИТЕ, И НА АВТОРА , РОДОЛЮБИВИ ПОМИСЛИ!
Че то, българчето,
така е закъсало с актуалния правопис,
че като му блъснат в тиквата празна, още няколко знака
то съвсем ще спре да пише!
А и защо ли му е?!
Апчихууу!
Пардон!
цитирайПАН, ВЪЗХИТЕН СЪМ ОТ ТВОИТЕ, И НА АВТОРА , РОДОЛЮБИВИ ПОМИСЛИ!
Че то, българчето,
така е закъсало с актуалния правопис,
че като му блъснат в тиквата празна, още няколко знака
то съвсем ще спре да пише!
А и защо ли му е?!
Апчихууу!
Пардон!
пО-КРОТКО, МОЛЯ!
цитирайразвесели ми душата !
цитирайтолкова повече се влюбвам!
Особено около Денят на будителите!
цитирайОсобено около Денят на будителите!
17.
анонимен -
относно...езика:)
27.10.2010 17:21
27.10.2010 17:21
Две госпожи во наjдобри години решиле да излезат навечер сами без мажите. Вечерале се напиле бааги и дошло време за дома. Попат им се примочало. За да не им светкаат белите газишта во градската темнина решиле да скршнат во гробиштата покраj кои минувале и таму да ги извршат природните обврски. Нормално немале тоалет хартиjа. Првата се забришала со своите гашти и ги фрлила. На втората им било жал за гаштите па откинала парче од венец и завршила работа. Утредента двамцата мажи си се пожалиле међусебно:
- Знаеш жена ми синошта се врати дома пиjана и без гашти – рекол едниот.
- Не е тоа ништо одговорил другиот. – Моjата исто се врати дома без гашти а од газот и штрчеше лента на коjа пишуваше: „…. никогаш нема да те заборавиме. Перо, Миле и фудбалски клуб Слога“!!!
цитирай- Знаеш жена ми синошта се врати дома пиjана и без гашти – рекол едниот.
- Не е тоа ништо одговорил другиот. – Моjата исто се врати дома без гашти а од газот и штрчеше лента на коjа пишуваше: „…. никогаш нема да те заборавиме. Перо, Миле и фудбалски клуб Слога“!!!
18.
анонимен -
относно...превода:)
27.10.2010 17:27
27.10.2010 17:27
Демек, 2 госпожи излезли на кръчма, понапили се, и решили да си ходят:))Да, ама им се припикало, па немали тоалетна хартия, и да не им се видят белите гащи в градската тъмнина, кривнали къмто гробищата-демек, там да пикат:))Едната се изтрила с гащите, и ги хвърлила, другата-било ги жал, примъкнала некакъв венец от гроб наблизо, избрисала си се, и айдеее-у дома:)На сутринта мъжете им се оплаквали един на друг:-Малииии, мойта снощо мртво пияна, и без гащи-вика първият.А вторият:-Това не е нищо, мани, че се прибра пияна на гъз, ими от неги и излзаше некаква лента с надпис:-Нигда не забудем тебя:)))))))Перо, и Миле, и целиот футбалски екип:)))А, какво ще кажете за превода?:)))
цитирайМоята баба Ружа Атанасова Грунчева е родом от Охрид 1901г. и пристигат цялата фамилия тука в София . Дядо ми Ангел Иванов Грунчев е родом в София от баща ,бежанец от Охрид и майка , родена во Прилепа града .
Най-интересното е , че двете ми баби , едната от Охрид , другата от Враца , говореха ЕДИН и СЪЩИ диалект . Два милиона българи сме наследници на бежанци от Македония !
Така че овой го разумявам .
Затоа се чудим поради ЩО требува да се превода от блъгарски на блъгарски . Надея се ме разумяваш !
Привет ! Живи , здрави сите !
Я че го сборувам убаво , тъй да знайш ! Щото от маленка сам го слушала !
Со здраве и умната!
цитирайНай-интересното е , че двете ми баби , едната от Охрид , другата от Враца , говореха ЕДИН и СЪЩИ диалект . Два милиона българи сме наследници на бежанци от Македония !
Така че овой го разумявам .
Затоа се чудим поради ЩО требува да се превода от блъгарски на блъгарски . Надея се ме разумяваш !
Привет ! Живи , здрави сите !
Я че го сборувам убаво , тъй да знайш ! Щото от маленка сам го слушала !
Со здраве и умната!
20.
анонимен -
до Панацея:)
27.10.2010 17:49
27.10.2010 17:49
[quote=panazea]---И моите прадедовци и пра баби са дошли от Скопско-което си е било в България, а другите от Босилеградско-което се си е наше:)
цитирайТъй кажи де ! Да се разберем ! Ха ха ! Зарадва ме ! В този дъждовен ден!
:))
цитирай:))
22.
анонимен -
Неграмотни ли?
27.10.2010 18:30
27.10.2010 18:30
Всички тези учени които са участвували в комисията да не са били неграмотни? Например Л. Андрейчин се смята за мерило в българистиката. Защо да се връщаме към една отживяла и усложнена форма на правопис, каквато е била до 1945 г. Ами ако е толкова важна традицията, да се върнем към оригиналната кирилица или дори може би към глаголицата!Да отречем и реформата на Петър I, който съществено променя шрифта на кирилицата.Или пък да върнем Ъ и Ь в края на думите. Единствено правилно решение за сближаване на литературния български и македонския диалект е да се приеме за литературно и екането и якането, както и да се включат повече думи от Македония. Впрочем Тодор Павлов, който се упреква, че бързал е роден в Македония, Щип.
цитирай
23.
анонимен -
Това ще оправи ли всички досегашни ...
27.10.2010 19:09
27.10.2010 19:09
Това ще оправи ли всички досегашни проблеми? Аз лично изключително много се съмнявам. Това го смятам като повече като добавяне на нови проблеми и (излишно) усложняване. За това изкуствено я, е може би е по-добре да върнат ѣ
Техен, тях ... Тѣхен, тѣх
Желязо, железница ... желѣзо, желѣзница
Но не не ми харесва за всички думи примерно лято, лето ... лѣто, среда, сряда срѣда....
цитирайТехен, тях ... Тѣхен, тѣх
Желязо, железница ... желѣзо, желѣзница
Но не не ми харесва за всички думи примерно лято, лето ... лѣто, среда, сряда срѣда....
24.
razkazvachka -
Пан, как ще я върнем - Тъжно е, но неграмотниците, които са премахнали е-двойно и ъ-широко,
27.10.2010 20:36
27.10.2010 20:36
са предизвикали създаването на цяла нова книжнина - и то не проста, защото правилата се усложняват между правописа и правоговора...
Но днес ние имаме следващото стъпало надолу - неграмотността е маскирана зад мрежовия фолклор и вече ер малък представлява неизследвана планета, да не говорим за граматика или правоговор... Световната простотия приказва на световно прост инглиш и неразумно и юродиво се срами да чете и да говори на родния си език...
цитирайНо днес ние имаме следващото стъпало надолу - неграмотността е маскирана зад мрежовия фолклор и вече ер малък представлява неизследвана планета, да не говорим за граматика или правоговор... Световната простотия приказва на световно прост инглиш и неразумно и юродиво се срами да чете и да говори на родния си език...
25.
анонимен -
Сегашният правопис е наложен от ...
28.10.2010 02:57
28.10.2010 02:57
Сегашният правопис е наложен от комунистите, за да се унифицираме с руснаците. Това си е старата мечта за Задунайска губерния, по-късно 16-та република. Другият момент е, че се разцепва българското езиково пространство на "правилно" и "неправилно" говорещи. Там са корените на сегашното противопоставяне между мйеко и тврдо говорещи българи. В угода на руснаците е българската нация да е слаба.
цитирай
26.
panazea -
Не четеш внимателно ! хората от комисията са били светилата на времето и затова са ги впрегнали ! Някои са били честни и не са искали да участват в това поруган
28.10.2010 09:34
28.10.2010 09:34
анонимен написа:
Всички тези учени които са участвували в комисията да не са били неграмотни? Например Л. Андрейчин се смята за мерило в българистиката. Защо да се връщаме към една отживяла и усложнена форма на правопис, каквато е била до 1945 г. Ами ако е толкова важна традицията, да се върнем към оригиналната кирилица или дори може би към глаголицата!Да отречем и реформата на Петър I, който съществено променя шрифта на кирилицата.Или пък да върнем Ъ и Ь в края на думите. Единствено правилно решение за сближаване на литературния български и македонския диалект е да се приеме за литературно и екането и якането, както и да се включат повече думи от Македония. Впрочем Тодор Павлов, който се упреква, че бързал е роден в Македония, Щип.
27.
panazea -
Аз показах как ЕДИН ЦЕЛЕН НАРОД бе разкъсан ! Не си разбрал посланието ми !
28.10.2010 09:35
28.10.2010 09:35
анонимен написа:
Това ще оправи ли всички досегашни проблеми? Аз лично изключително много се съмнявам. Това го смятам като повече като добавяне на нови проблеми и (излишно) усложняване. За това изкуствено я, е може би е по-добре да върнат ѣ
Техен, тях ... Тѣхен, тѣх
Желязо, железница ... желѣзо, желѣзница
Но не не ми харесва за всички думи примерно лято, лето ... лѣто, среда, сряда срѣда....
Техен, тях ... Тѣхен, тѣх
Желязо, железница ... желѣзо, желѣзница
Но не не ми харесва за всички думи примерно лято, лето ... лѣто, среда, сряда срѣда....
28.
panazea -
Разказче , нека си съществува новата книжнина , аз не съм за аутодафе! Но да се печатат книгите на класиците в оригинал , без изкривяване. :))
28.10.2010 09:37
28.10.2010 09:37
razkazvachka написа:
са предизвикали създаването на цяла нова книжнина - и то не проста, защото правилата се усложняват между правописа и правоговора...
Но днес ние имаме следващото стъпало надолу - неграмотността е маскирана зад мрежовия фолклор и вече ер малък представлява неизследвана планета, да не говорим за граматика или правоговор... Световната простотия приказва на световно прост инглиш и неразумно и юродиво се срами да чете и да говори на родния си език...
Но днес ние имаме следващото стъпало надолу - неграмотността е маскирана зад мрежовия фолклор и вече ер малък представлява неизследвана планета, да не говорим за граматика или правоговор... Световната простотия приказва на световно прост инглиш и неразумно и юродиво се срами да чете и да говори на родния си език...
29.
panazea -
Стара мечта на руснаците е да пипнат проливите ! С тази цел е създадена Киевската Рус , като плац дарм !
28.10.2010 09:41
28.10.2010 09:41
анонимен написа:
Сегашният правопис е наложен от комунистите, за да се унифицираме с руснаците. Това си е старата мечта за Задунайска губерния, по-късно 16-та република. Другият момент е, че се разцепва българското езиково пространство на "правилно" и "неправилно" говорещи. Там са корените на сегашното противопоставяне между мйеко и тврдо говорещи българи. В угода на руснаците е българската нация да е слаба.
Отделен въпрос е разцепването на българското езиково БОГАТСТВО ! Обявиха 5 милиона българи за неправилно говорещи ! Изхвърлиха хубавите истински български думички и ги замениха с купешки , за да не разбира народът какво го лъжат ! :))
30.
анонимен -
Е сега лъсна
28.10.2010 10:08
28.10.2010 10:08
глупостта ти! Ти от небето ли падаш? Случайно да си чувала, че правопис навсякъде СЕ ОПРОСТЯВА, а не обратното? Да си чувала за естественото развитие на езика, което няма нищо общо с намеренията на учените, твоите или който и да било?
Бе, Панацея, спри наистина да се мислиш да вселекуваща. Хайде, първо вземи се излекувай ти от собствената си тъпота!
цитирайБе, Панацея, спри наистина да се мислиш да вселекуваща. Хайде, първо вземи се излекувай ти от собствената си тъпота!
Нищо не си разбрал ! Няма да ти обяснявам , щото НЕ можеш да ме разбереш !
А номерът ти няма да мине ! ха ха ! Тъй да знаеш !
цитирайА номерът ти няма да мине ! ха ха ! Тъй да знаеш !
32.
анонимен -
Аз се съмнявам,
28.10.2010 10:31
28.10.2010 10:31
че ти самата разбираш за какво пишеш:)))))
Добронамерен съвет - спри да се излагаш...
цитирайДобронамерен съвет - спри да се излагаш...
:))
цитирай
34.
razkazvachka -
Разбрах, Пан! Искаш първия текст на класиците - без изменения! Това е един от проблемите, с които се занимавам през последните години...
28.10.2010 11:47
28.10.2010 11:47
Имаме до ден днешен стари частни библиотеки, в които има книги - и едни не знаят какво имат, а други знаят и си траят поради неспособността да бъдат големи българи и в ревнивостта си бленуват да скалъпят нещичко с рехавите си мозъчета на чужд гръб.
не знам-мисля,че ще е много сложно да се върнат ятовата гласна и носовките. Най-малкото,защото междувременно езикът е претърпял доста промени, които са свързани именно със замяната на ят и носовките. Има и още нещо-тенденцията в развитието на книжовния език е към опростяване и доближаване до разговорния.Малко са езиците, които са закостенели в това отношение, като ирландският например.
По-скоро смятам,че не трябва да се отстъпва от съвременните правописни правила, за да имаме грамотна нация. ВЪзвръщането на архаизми не би допринесло за ограмотяване на населението.
Това е личното ми мнение!
И още нещо-ако се връщаме назад в историята на българския език ще видим,че макар основните езикови реформи,следствие на нарочни съвещания в тази връзка, да са малко, то езикът си се е напасвал към удобството на хората и някои промени са ставали по естествен начин.
Хубаво е в училищата да се изучава история на българския език-поднесена разбираемо-за да имат представа подрастващите българи за езика си и да се гордеят с него.Защото поводи за гордост имаме.
ПОздрави!
цитирайПо-скоро смятам,че не трябва да се отстъпва от съвременните правописни правила, за да имаме грамотна нация. ВЪзвръщането на архаизми не би допринесло за ограмотяване на населението.
Това е личното ми мнение!
И още нещо-ако се връщаме назад в историята на българския език ще видим,че макар основните езикови реформи,следствие на нарочни съвещания в тази връзка, да са малко, то езикът си се е напасвал към удобството на хората и някои промени са ставали по естествен начин.
Хубаво е в училищата да се изучава история на българския език-поднесена разбираемо-за да имат представа подрастващите българи за езика си и да се гордеят с него.Защото поводи за гордост имаме.
ПОздрави!
Нашите стари книги въведени в нет ! Написани , без изменение! Както си го е чувствал авторът ! За да не се изкривява смисълът ! Да не се арестуват книги !
Ех , разказче , благодаря ти !
Връщане към оригинала ! Връщане към автентичността ! Да се стъпи на здрава основа и от там да се гради ! :))
цитирайЕх , разказче , благодаря ти !
Връщане към оригинала ! Връщане към автентичността ! Да се стъпи на здрава основа и от там да се гради ! :))
ти ме разбра ! Който ЖЕЛАЕ да учи старобългарски и как се е променяла ЖИВАТА народна реч през вековете ! Класиците да бъдат публикувани и в оригинал
И най-вече в нета. Хе хе ! Друг век сме !
:))
цитирайИ най-вече в нета. Хе хе ! Друг век сме !
:))
е да можем да четем и в оригинал произведенията на класиците, защото от преработката се губи голяма част от живостта на изказа и от там губи текстът и читателят
Много интересна тема повдигна
цитирайМного интересна тема повдигна
39.
анонимен -
езикът е средство
29.10.2010 12:57
29.10.2010 12:57
Езикът е средство за общуване.
Анализът на автора е добър, но не съм склонен да се съглася с него. Българският език е най-развитият и модерен славянски език (към момента). За мен това означава, че езикът е жив. Не е нормално и приемливо да се пише по норми, които са на 100 или повече години, защото и самият език се е променил като такъв... езикът преди всичко се говори, след което се поставя на хартия.
Разликите между източните и западните говори винаги са били големи. Ятовата гласна по никакъв начин реално не може да "обедини" българската нация. Проблемите на тази нация са на съвсем друго място.
Бих желал да репликирам и онзи от читателите, който спомена английския език. Всеки език е повлиян от съседни езици, от езици на етнически групи, които живеят на територията на дадена държава и т.н. Ако си мислите, че българският език е чист - жестоко се лъжете или просто сте жертва на пропаганда от сорта на - кирилицата ни прави уникални (о Боже, ако само буквите те правят уникален - пази Боже), само България има хубаво кисело мляко (което просто е дълбоко невярно твърдение) и т.н.
Аз лично съм категорично против "награмотизирането", ако мога така да се изразя, на езика. Нека да бъде опростяван, модернизиран. Но връщане към старото, защото това щяло да ни "обедини", е просто твърде попуристично за мен.
С уважение,
цитирайАнализът на автора е добър, но не съм склонен да се съглася с него. Българският език е най-развитият и модерен славянски език (към момента). За мен това означава, че езикът е жив. Не е нормално и приемливо да се пише по норми, които са на 100 или повече години, защото и самият език се е променил като такъв... езикът преди всичко се говори, след което се поставя на хартия.
Разликите между източните и западните говори винаги са били големи. Ятовата гласна по никакъв начин реално не може да "обедини" българската нация. Проблемите на тази нация са на съвсем друго място.
Бих желал да репликирам и онзи от читателите, който спомена английския език. Всеки език е повлиян от съседни езици, от езици на етнически групи, които живеят на територията на дадена държава и т.н. Ако си мислите, че българският език е чист - жестоко се лъжете или просто сте жертва на пропаганда от сорта на - кирилицата ни прави уникални (о Боже, ако само буквите те правят уникален - пази Боже), само България има хубаво кисело мляко (което просто е дълбоко невярно твърдение) и т.н.
Аз лично съм категорично против "награмотизирането", ако мога така да се изразя, на езика. Нека да бъде опростяван, модернизиран. Но връщане към старото, защото това щяло да ни "обедини", е просто твърде попуристично за мен.
С уважение,
Исках да акцентирам върху насилието , извършено върху българския език и българските писатели , защото много от тях , не са били съгласни с реформата.
Че няма да се върне старият правопис , то е ясно ! Моето желание е да се въведат в нета българските класици в оригинал , така както те са отпечатвали творбите си , без изкривяване. Нормализацията води до изкривяване на езика и смисъла.
Моето желание е да се върне като свободно избираем предмет изучаването на старобългарския език . В Италия изучават Латинския и никой не поставя под въпрос това. Защото те са наследници на тази цивилизация.
Ние трябва да изучаваме старобългарския , защото това е ключът към нашата цивилизация. Който желае! :))
цитирайЧе няма да се върне старият правопис , то е ясно ! Моето желание е да се въведат в нета българските класици в оригинал , така както те са отпечатвали творбите си , без изкривяване. Нормализацията води до изкривяване на езика и смисъла.
Моето желание е да се върне като свободно избираем предмет изучаването на старобългарския език . В Италия изучават Латинския и никой не поставя под въпрос това. Защото те са наследници на тази цивилизация.
Ние трябва да изучаваме старобългарския , защото това е ключът към нашата цивилизация. Който желае! :))
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 56441
Блогрол
1. miaa
2. бъди българин
3. geravna
4. zeravna
5. zeravna
6. virginia grotta
7. Виртуална библиотека
8. Къде сте
9. Песен за Нибелунгите
10. Войни на Тангра
2. бъди българин
3. geravna
4. zeravna
5. zeravna
6. virginia grotta
7. Виртуална библиотека
8. Къде сте
9. Песен за Нибелунгите
10. Войни на Тангра