Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.02.2023 16:44 - НЕВИДИМИЯ СЛОН В ОФИСИТЕ НА СМИ
Автор: djani Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1496 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 02.02.2023 21:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 НЕВИДИМИЯ СЛОН В ОФИСИТЕ НА СМИ

image 

Това, което е във вестника или телевизора, не е отражение на ценностите на хората в тази медия, то е отражение на търсенето на пазара. Една от грешките, които обикновено допущаме за нашия неприязън към така наречените „основни медии“ е да си въобразоваме, че тези медии са се развили в някъв постепенен процес отдолу нагоре. Приемаме, че има поне елемент на доброволно сдружаване в началото, по който се формират медийните публикации.В този случай ние си представяме, че журналистите с либерални, или леви възгледи се стремят към сътрудничество с други журналисти със сходни възгледи, и заедно те издават либерално-левия вестник. Понякога ни изглежда, че нещо подобно се случва и сред десните журналисти и десните медии.
Всичко това изисква „игнориране на слона в медиите”, а това са собствениците - милиардери. Даже ако ние се сещаме за тези собственици, ние сме склонни да предполагаме, че тяхната роля е главно в това, да осигурят финансирането на тези безплатни дейности в журналистическото сътрудничество.
По тази причина правим извода, че СМИ представляват обществото. Те предлагат мисли идеи и мнения, с които е свързано това, което чувстват по -голямата част от хората. Накратко казано, средствата за масова информация отразяват спектъра на приемливите идеи, а не определят и налагат този спектър.Разбира се, ако ние размислим за това, тези предложения се оказват смехотворни. Средствата за масова информация принадлежат на милиардери и крупни корпорации и обслужват техните интереси, или, в случай например с BBC, БНР и БНТ са медии, напълно зависещи от държавната щедрост.
Освен това, почти всички корпоративни СМИ се нуждаят от доходи от реклами от други големи корпорации, за да се издържат. В тази схема няма нищо възходящо. Журналистите действат в рамките на идеологическите параметри, строго установени от собственика на медията. СМИ не представляват обществото. Те изразяват интересите на малък елит и националната сигурност на държавата, като протекцианират и защават този елит.Тези параметри са достатъчно широки, за да се допуснат някои разногласия, точно толкова, за да изглеждат  демократични тези СМИ. Предавания като  „Политически некоректно” с Петър Волгин и Силния Великава са ярък пример за медийно лицемерие и „изпускане на парата” от нагнетеното сред масите напрежение.
Но параметрите са достатъчно тесни, за да се ограничат отчетите, анализите и мненията, така че опасните идеи, опасни за корпоративно-държавната власт почти никога не се появяват в полезрението. Грубо казано, плурализмът в СМИ това е спектрът на допустимите мисли сред уравляващите елити. Ако това не изглежда очевидно, би било полезно да се мисли за средствата за масова информация, както за всяка друга крупна корпорация, например за мрежите на супермаркетите.
Супермаркетите са големи складови помещения, в които се продава широк асортимент от стоки, единични във всички комплекти, но отличаващи се с неголеми разлики в цените и брандинга. Независимо от това съществено сходство, всяка група супермаркети се позиционира едва ли не като радикално отличаваща се от своите конкуренти. Лесно е да попаднете на тази въдица, и повечето от нас така и правят: с това мнение, с която ние започваме да отъждествяваме  себе си с един супермаркет, а не с други. Наистина, че той споделя нашите цени, изпълнява нашите идеали и се стреми към нещата, които са ни скъпи.
Всички знаем, че има разлика между Кауфланд, Била и Лидл  Но ако се опитаме да определим, в какво се крие тази разлика, това е трудно да се разбере, освен конкурентните маркетингови стратегии и таргетиране на различни потребителски вкусове и платежоспосибни групи  потребители. Всички супермаркети споделят базовата капиталистическа идеология. Всички патологично се нуждаят от получаване на печалба. Всички се опитват да разпалят ненаситното потребление сред своите клиенти. Всички създават свърх търсене и расточителство. Всички изглеждат демократични  и прехврлят издржката си врху цялото общество.

Прехвърляйки се от грубо меркантилното в търговията към сферата на медиите, виждаме че липсва каквато и да е дори външна разлика. Това не означава, че следва да си правим каквито и да е илюзии за ролята им.

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: djani
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3245076
Постинги: 927
Коментари: 3370
Гласове: 4679
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031