Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.04.2011 00:00 - Баба ми , римлянката
Автор: panazea Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7548 Коментари: 40 Гласове:
50

Последна промяна: 02.04.2011 14:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
      Лятото прекарвах ваканциите при баба на село . Тази ми баба имала тежка съдба . Останала кръгло сираче , взели я хора да я гледат по милост . Пък като порастнала , гледала децата на осиновителите си . Много уважаваше тейко си и с добро го споменуваше . И така от малка й се налагало да гледа бебета , да сменя пелени , да пере . С това най-се гордееше . Вела Белоперката , щото варяла дрехите и ги жулела до бяло. Ний с тези прахове и машини , въобще си нямаме представа как се пере на ръка . 
Първо се вади вода от герана. После с менците се донася до вкъщи . Закачва се котела на кука над оджака и като кипне водата се стърже домашен сапун и дрехите се варят . После се плавят . А пък къпането! То си е ритуал . Пак вода от герана. Пак се кипва водата , а после се слага кацата сред царевицата и се къпеш , ама внимаваш да не се ощавиш . Такива ми ти работи. 
И тази ми баба , родила и отгледала 7 деца . Като родила двете си деца , леля и татко , дядо ми Иван бил на фронта 6 години . И тя ,горката  сама е гледала децата си . И кво е било , ох ! Мъжът й на фронта , не го знае жив ли ще се върне или не . 
Като отидох при нея , първо ме научи как се повива бебе , как се меси турта и как се пере . На крачната машина на дядо се научих сама и само виках: 
-Бабоооооооооооо , уших ти още една дреа !
А тя ми отговаряше :
- Браво , Тонче , браво !
И тази неграмотна жена , никой не се досети , че може да я научи да чете и пише . Та тази неграмотна жена ме научи на най-важните неща в живота : Да гледам деца , да готвя , да шия и да пера . 
И все си мисля , откъде баба знаеше Латински? 
Викаше ми :
-Сляй от скалите , че иде дядо ти с каруцата , да му отвориш портата . 
- Метни туртата у фурната .
Пишат , че това бил Латински .Знае се , че много думи са от келтски произход . Ами ако латинците са земали думи от местното население ? Тогава какво , означава че сме обогатили Латинския !
Ей такива мисли ми идат на ум !
                                    успоредици:
                            бълг        итал
                            скала     скала
                            каруца   кароца
                            порта     порта
                            он            уно
                            турта       торта
                            фурна     форно
                            ламба     лампада
                            видело   види
                            видя        види 
                            гледам    гуардо
                            редя         рендере
                            око            окио
                            дай            дай 
                            устие         Остия
Романските народи, наричани още Латинци
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B8
латинци — мн. ч.

   http://rechnik.chitanka.info/w/%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%86%D0%B8                          






Тагове:   римлянката,


Гласувай:
50



Следващ постинг
Предишен постинг

1. sparotok - турта
02.04.2011 00:29
Аз също си мислех, че турта е латинска дума, но се оказа, че е българска. Осъзнах го благодарение на kansandilh !

В стария латински има и lucanica - луканка, но лук на латински е cepa, aliium...а в луканската се е слагало лук:)

Поздрави!
цитирай
2. kleotemida - скАли = стълби :) - във видинския ...
02.04.2011 00:41
скАли = стълби :) - във видинския край се употребява тази дума и до днес, както и турта, но тя се ползва само за безквасно замесените пити.
портата, обаче, се нарича вратник, но оджака си е оджак :))
цитирай
3. ufff - Хех, и едната от моите баби употр...
02.04.2011 07:50
Хех, и едната от моите баби употребяваше някакви странни думи за премети от бита, които мислех за диалект. Звучаха леееко като италиански. Впоследствие се оказа, че са от венецианско наречие. Явно в далечното минало венециански търговци са "гастролирали" по нейния вилайет и местните са научили думите от тях (ако са нямали аналог, ако дотогава не са ползвали такива предмети). После от поколение на поколение думите са стигнали до баба ми. И така.
Беше ми интересно да прочета твоя постинг.
цитирай
4. ivankalilova - Този хубав разказ, докосна душата ...
02.04.2011 08:22
Този хубав разказ , докосна душата ми !Благодаря ти, миличка!
ПОЗДРАВИ И ПРЕГРЪДКИ!:)))))))))))
цитирай
5. gwendoline - Върна ме назад с този автентичен разказ,
02.04.2011 08:51
И моята баба казва турта (още е жива, макар и много възрастна), досега не бях я чувала тази дума извън село, мислех си, че е заемка от съседите ни, я румънци, я сърби...
цитирай
6. pevetsa - Най важните неща
02.04.2011 10:18
да, най важните неща в живота, това са те, и твоята баба е постъпила мъдро, за да те научи на тях!
Като сестри са с моята баба, макар че баба Галя, беше от балкана, то тя не знаеше да чете и пише, но и тя ме учеше на най важните неща в живота.
Поклон пред тези велики жени, бабите ни!
цитирай
7. narayana777 - VVV
02.04.2011 12:33
A 250 GODINI RIMSKO PRISASTVIE PO BALGARSKITE ZEMI KADE GO TURATE.J NEKOI OT VAS DA SI OGLEDAT FAMILNITE IMENAKATO:JENOVAROVA NAPRIMER.
цитирай
8. joysii - За латинЦите - не зная. Но латините ...
02.04.2011 12:46
За латинЦите - не зная.
Но латините не са се "обогатявали" точно от наше село.
цитирай
9. kalin8 - Двустранен...
02.04.2011 12:49
Двустранен процес е изучаването!
Думи са се обменяли и променяли...
Поздрави!
Б.
цитирай
10. panazea - Здравей , Спароток !
02.04.2011 13:58
Привет !
цитирай
11. panazea - Клео , ще си обменяме думички .
02.04.2011 13:58
Аз сега се сетих за тях ! :))
цитирай
12. panazea - Уфче , баба ти да не е
02.04.2011 14:00
венецианка? Ще си признаеш !
цитирай
13. panazea - Ванче , прегръдка мила !
02.04.2011 14:00
ivankalilova написа:
Този хубав разказ , докосна душата ми !Благодаря ти, миличка!
ПОЗДРАВИ И ПРЕГРЪДКИ!:)))))))))))

цитирай
14. panazea - Гвендулин , запиши колкото се може повече думи от нея .
02.04.2011 14:02
Българският език изчезва ,мила !
цитирай
15. panazea - Певец ,
02.04.2011 14:03
Знаеш най-важните неща в живота !
цитирай
16. panazea - Нараяна , само 250 години ли?
02.04.2011 14:05
Аз мислех , че са много повече !
цитирай
17. panazea - О , Джойси ,
02.04.2011 14:07
добре си ми дошла !
цитирай
18. panazea - Борисе ,
02.04.2011 14:09
аз се чудя защо романските езици ми се отдават !
Ще да е било гооолям обмен!
цитирай
19. monaliza121 - Не знам какъв обмен е имало, но може ...
02.04.2011 15:37
Не знам какъв обмен е имало, но може да почерпиш една турта.:))))))
цитирай
20. lidislidis - Моята баба беше шопски викинг!
02.04.2011 15:43
И по външен вид и по душевност и по речник. Все ги завърташе по викингски думите.
Казваше ми катил- катила - тенджера *сканд.
сака- иска- саада - да получа
хубаво- хюва
тъга- туска
Речникът й беше огледало на викингите.Не напразно когато се омъжих преди години за викинга(бивш), колежките ми казваха'' Отиваш си при своите, Лидис"!
цитирай
21. panazea - Монче , дадено , само кажи кога? :))
02.04.2011 15:52
monaliza121 написа:
Не знам какъв обмен е имало, но може да почерпиш една турта.:))))))

цитирай
22. panazea - Лидис , това е неизчерпаем извор .
02.04.2011 15:56
Можеш да даваш съответствия.
Там , където езиците се доближават !
:))
цитирай
23. froid - Този Рим ме докара тук. Какво ли не ...
02.04.2011 16:42
Този Рим ме докара тук. Какво ли не прави римлянското с нас и за нас :-))
цитирай
24. balgarski7vinarki - Imame dobri genetichni linii , no za da sme s dostoinstvo v Evropa
02.04.2011 16:52
triabva da ima uvajenie kam starite i lubov kam zemiata, a pa nie...- s pensionerite taka, i sas zemedelieto- taka...
Samo s dumi ne stava- no otkade da se zapochne i ot kogo...
цитирай
25. panazea - МВ , радвам се , че си тук !
02.04.2011 19:49
Хората са като планети , мислиш , че са се отдалечили , а в същност са били само в епогей. И после перигей. Човек трябва да има търпение .
цитирай
26. panazea - И аз това казвам ,
02.04.2011 19:50
всичко е в гените и в кръвта .
цитирай
27. tili - С лека поправка -
02.04.2011 20:26
скАла - скАли = стълби.

А бабата е страхотна! Мен пък на нищо домакинско не ме учеха. И не ми даваха да пипна! Вследствие на което не мога да правя кекс;-) Мъжът ми също викаше "Сега това ли ти е работата? Я сядай да си бачкаш!"
Изобщо съм си принцеса, което не ми попречи да си отгледам децата, да си гледам кариерата, къщата, двора, градината. Изглежда някои неща са ни вродени:))) Отпреди римляните.
цитирай
28. get - :))) - Доколкото съм чел за историята на град Венеция ... ?!
02.04.2011 20:27
ufff написа:
Хех, и едната от моите баби употребяваше някакви странни думи за премети от бита, които мислех за диалект. Звучаха леееко като италиански. Впоследствие се оказа, че са от венецианско наречие. Явно в далечното минало венециански търговци са "гастролирали" по нейния вилайет и местните са научили думите от тях (ако са нямали аналог, ако дотогава не са ползвали такива предмети). После от поколение на поколение думите са стигнали до баба ми. И така.
Беше ми интересно да прочета твоя постинг.


- Същият е основан от племе с име венети - слагам му(!) неутралният произход, че е илирийско, за да не ме обвинят в пробългарски "шовинизъм" :) !

- Едно от съставните селища (в последствие квартал) се е наричал "Град-о" ! - Това наименование мисля е просъществувало до ХІV в. !

- С уважение !

от Гет ктист
цитирай
29. panazea - Да , Тили ,
02.04.2011 21:09
скалите са стълби , като Ла Скала . :))
Не е лошо да си принцеса ! Аз обожавам принцесите .
цитирай
30. panazea - Гет , трябва да търсим географски понятия/топоними/ , които са ни близки , например :
02.04.2011 21:14
Никопол , Ница , кръстени на богината Нике /не Найк/ от Самотраки .
Буда , Будапеща , Будин , Видин - градът на будните .
Пещ , Печ ,Челопеч, Печора - сто на сто е имало там пещ .
цитирай
31. sparotok - Тергесте
02.04.2011 22:25
get написа:
ufff написа:
Хех, и едната от моите баби употребяваше някакви странни думи за премети от бита, които мислех за диалект. Звучаха леееко като италиански. Впоследствие се оказа, че са от венецианско наречие. Явно в далечното минало венециански търговци са "гастролирали" по нейния вилайет и местните са научили думите от тях (ако са нямали аналог, ако дотогава не са ползвали такива предмети). После от поколение на поколение думите са стигнали до баба ми. И така.
Беше ми интересно да прочета твоя постинг.


- Същият е основан от племе с име венети - слагам му(!) неутралният произход, че е илирийско, за да не ме обвинят в пробългарски "шовинизъм" :) !

- Едно от съставните селища (в последствие квартал) се е наричал "Град-о" ! - Това наименование мисля е просъществувало до ХІV в. !

- С уважение !

от Гет ктист


Б. Хрозни бе първият който, показа връзкана между името на древният венетски град Тергесте с думата тържище...а в Тергесте ( и Опи Тергум ) и имало тържища...

Поздрави!
цитирай
32. protogenes - Долу лингвистиката!Да живеят бабите!
02.04.2011 22:39
Да е известно случайно, че и двата езика са индоевропейски, и корените на думите са еднакви?Етимологията и сравнителното езикознание отново са запратени по дяволите от човек незнаещ и неразбиращ,водещ се по автохтонските акълища Спаротокови.А пък моята баба на чист гаелски говори, че и финикийски поназнайва...А как е обогатила оня ми ти гръцки - ходИла е лично да диктува на онез' тупани Теофан Изповедник,Йоан Скилица,Михаил Псел,Никита Хониат,Георги Акрополит,Георги Пахимер и Георги Гемист Плитон какво да пишат, че беден им бил езика, и само с български можел да се обогати...Да Ви е минавало през ума, че всички числителни в индоевропейските езици са от един корен,при това са почти непроменени в повечето случаи, сиреч посочените от Вас "он" и "уно"(така е и с местоименията,впрочем), че глаголи като "давам","виждам" са чисто индоевропейски, и имат съответствия не в редица други неромански езици - например в класическия старогръцки, съответно глаголите διδωμι и (F)οιδα, чиито глаголни основи са δω и Fοιδ/Fοιδ(ε)/Fειδ, в старобългарски - съответно глаголите дати и вѣдѣти, в класически латински, сиреч до около I-II век след Христа, когато баш никакви славяни, камо ли българи не е имало на Балканите - do,dedi,datvs,3 е красноречив пример.На останалите думи няма да се спирам, понеже случаи, като с "ламба", която и в двата езика е очевидно гръцка заемка, другите, за човек с дори бегли познания по лингвистика става ясно откъде идат.
цитирай
33. gotenia70 - Главанците...
02.04.2011 23:17
от Добружда,които са преселници от ямболско(по турско),в бесарабия и от там в добруджата,също говорят доста интересно:"Бу посталите и се качи по скалата"-обу си чехлите и се качи на стълбата.
Добре си се сетила за старите български думи,трябва да се запишат,за да могат да се съхранят за поколенията.
цитирай
34. gotenia70 - До 32
02.04.2011 23:29
След като не вярваш на писаното от спароток,сарадива,гет,боцмана и мн.др,защо не повярваш на генетичните изследвания,които по недвусмислен начин доказват,че сме тук от време оно.49% от кръвта ни е древна.И това ли е измислица?
цитирай
35. queerfish - Пан,
03.04.2011 18:40
ти ми спомни за моята баба /лека й пръст/, която според моите представи всичко можеше.
А и ме замисли.... Ние имаме всички удобства и финансови възможности доста по-добри от тогава, а отглеждаме по едно дете и толкоз...и прането ни не е пране...
Поздрав най-сърдечен,
твой приятел вечен! :)*
цитирай
36. panazea - Мисля , че моят корен на Балканите е отпреди 681 година .
03.04.2011 20:12
И със сигурност не е гръцки , щото щях да знам .
Това не ми пречи да съм българка .
Ние сме тук отдавна . Език с такова богатство не се създава за ден , два.
По богатство нашият език се равнява с Латинския и Английския. И за двата езика е сигурно , че приемат термините на народите , живеещи в тяхните предели .
цитирай
37. protogenes - До 34
03.04.2011 21:16
Блогчето на спароток го чета само когато искам да се посмея.А генетичните изследвания на етнически принцип за "изясняване" на произхода на даден народ са често със съмнителна стойност, пък за Балканите са си направо безсмислени, и причината е ясна - липсата на материал от онова време, че да се стори сравнението.Да не говорим, че поради географското си положение българските земи не са най-етнически чистите - понеже де що има нашественик, обикновено минава оттук, и е нормално да остави генетични следи.След това следва допълнително омесване на вече нововнесеното с вече присъстващото,немалка част от което вече е било нововнесено, и така следва истински генетичен миш-маш.От генетична гледна точка съвременните народи имат общо с историческите си предшественици от Античността и Средновековието твърде малко - например съвременните гърци от континентална Елада имат немалко албанска и славянска кръв.Съвременните италианци също не са съвсем италийци.Какво те накара да смяташ, че и с българите работата ще е различна? Впрочем, откъде ги изкопа точно тези 49 процента?Подай някое изследване, статия, разработка, проучване?
цитирай
38. panazea - Понеже нещата са доста оплетени , аз питах навремето дядо си :
03.04.2011 22:31
- Ние дядо , какви сме ?
И той ми каза :
-Българи !
И аз вярвам на дядо си , защото той е участвал в три войни и знае за какво е бил по бойните полета .
А дойдоха некви чужденци и почнаха да ни делят на Шопи , Турлаци , тракийци , македонци и не знам кви си .
Баща ми турлак , майка македонка , мъжът ми - тракиец .
От каква народност са синовете ми?
Та затова написах с малко самоирония : Баба ми , римлянката . Тя си беше чиста българка . Отвадаше , довадаше , деца раждаше .
цитирай
39. protogenes - Аз говоря за генетика и развитие на ...
03.04.2011 23:53
Аз говоря за генетика и развитие на езиците.Не за самосъзнание, което прави народа народ.За английския не съм съгласен - като колониална сила не съм видял да е възприел много нещо лексика от колониите.
цитирай
40. get - - Уважаеми protogenes ... простете(!) но след така издържаните ви ...
09.04.2011 20:06
protogenes написа:
Аз говоря за генетика и развитие на езиците.Не за самосъзнание, което прави народа народ.За английския не съм съгласен - като колониална сила не съм видял да е възприел много нещо лексика от колониите.


... пояснения, вместо нещата да ми се изяснят ... ме хвърлихте в още по-голям смут и объркване ?!
- Прост пример - използваме понятието Индо-европейски езици !! - Това предполага ли, че като отида примерно в Индия, някои от думичките, от езиците говорени там, ще ми звучат познато ?!?
- Простете дилетанта за "наивният" въпрос !! :))

- С уважение !

от Гет ктист
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: panazea
Категория: Технологии
Прочетен: 6840047
Постинги: 3990
Коментари: 11585
Гласове: 56402
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031